Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

„Mami, jdu se vyplakat!“, aneb jak si poradit s dětským pláčem

Pokud očekáváte, že se tu teď dozvíte zaručený recept, jak zabránit, aby děti plakaly, tak ani neplýtvejte svým drahocenným časem a nečtěte dál.

Určitě každý z nás občas zažívá stav, kdy si vroucně přeje, aby se mohl vybrečet, ať už kvůli vzteku či smutku. A cítíme, že právě pláč by nám pomohl setřást ze sebe to svíravé napětí. A ono to nejde! Čekáme na slzy a pořád nic! A tak se pak přejídáme, kouříme, pijeme alkohol nebo mlátíme svou ženu/muže, v lepším případě si jdeme naložit do posilovny. I to jsou způsoby, jak si alespoň na chvíli ulevit. A přitom by stačilo tak málo – pláč. Prostý pláč, který je naprosto lidský a přirozený, stejně jako vylučování.

Jenže my od dětství slyšeli: „Kluci přece nepláčou!“, „Neřvi, nebo Ti ještě jednu švihnu, abys věděla, proč!“, “Nebreč, vždyť se ti nic nestalo!“, „Neplakej, jsem moc smutná, když pláčeš!“, a tak jsme začali považovat pláč za něco, co se nesmí, co se nenosí, co je prostě špatné!

Existuje řada důvodů, proč děti pláčou. V tomto článku se chci zabývat dvěma hlavními důvody – pláč z důvodu nějakého zranění, bolesti a pláč z důvodu vzteku.

Jean Liedloffová píše ve své knize Koncept kontinua o jihoamerickém indiánském kmeni Yequánů. Mimo jiné se tam dočteme, že rodiny žijí pohromadě s rodinou nevěsty. Nejstarší žena má vždy otevřenou náruč pro svou dceru, kdykoli se potřebuje vyplakat. Ona naopak poskytne kdykoli náruč svému manželovi a svým dětem. Nikdo se neptá, proč a co se stalo a hlavně se nikdo nepodivuje, že dospělý pláče, ani v případě, jedná-li se o muže. Nikdo se mu neposmívá, nikomu na tom zkrátka nepřijde nic nenormálního.

Proč se stále plno rodičů pozastavuje nad tím, že se děti vztekají, kopou nožičkama, buší pěstičkami, mlátí hlavou o zem nebo o zeď. Já se tomu nedivím, občas mám taky takový přetlak emocí, že bych něco nebo někoho nejraději nakopla! Rozdíl mezi námi a dětmi je pouze v tom, že my ten svůj vztek dokážeme ukočírovat, protože jsme se to za ta léta naučili. A stejně jak jsem již v úvodu řekla, si to vybíjíme nějak jinak. A naše děti se to prostě teprve učí. Ale já osobně tedy nechci ze svého dítěte vychovat člověk, který bude své emoce držet pod pokličkou. To ovšem neznamená, že by měl být nějaký agresivní a někomu ubližovat. Když ovšem uvidí, že emoce jsou normální, naučí se je postupem času civilizovaně zpracovávat, ne uzavírat do papiňáku, který jednou vybouchne!

Když potřebuje Tadeášek plakat, ať už v případě, že se zranil nebo v případě, že se vzteká, rozhodně ho neumlčuji. Naopak se snažím jeho emoce podpořit a vlastně i pochopit. „Jsi naštvaný, viď! Vůbec se nedivím, také bych byla naštvaná, kdyby mi ten kluk nechtěl půjčit hračku!“; „Bolí Tě to! Já viděla, jak jsi spadnul, byla to velká rána, chápu, že Tě to bolí, klidně se vyplač, ono to pomůže a ta bolest bude třeba snesitelnější!“; „Jsi na mě rozzlobený, že Ti nechci koupit bonbóny! Měl jsi na ně strašnou chuť a já Ti je nekoupila a teď jsi z toho smutný!“ Po těchto slovech začne obvykle řvát ještě intenzivněji.  Řev je sice intenzivnější, ale o to trvá kratší dobu! Snažím se i nabídnout náruč, má-li chuť. Někdy se chce při pláči tulit (obvykle, když ho něco bolí), nebo stačí, že jsem nablízku, jindy se zase chce vyplakat o samotě.

Nedávno mne potěšila situace, kdy byl Tadeášek nějaký přetažený a podrážděný a říká: „Maminko, jdu se vyplakat!“ Lehnul si v kuchyni pod stůl, chvíli vzlykal, asi po 3 minutách se zvednul usměvavý klučík a říká: „Tak už si můžeme zase hrát!“ Přišlo mi to naprosto přirozené a samozřejmé, jakoby říkal, že se jde vyčurat. Vykonal svou emocionální potřebu beze studu v klidu a bezpečí. Nevím, za je to naším přístupem, nebo něčím jiným, každopádně když mohu posoudit a porovnat s okolím, připadá mi emočně daleko vyrovnanější než jiné děti. Takže paradoxně pláče a vzteká se daleko méně než ostatní děti kolem nás. Já tedy osobně věřím, že je to tím pocitem důvěry, že i když bude mít "špatnou" náladu, my ho neodsoudíme, ale naopak za námi může přijít pro podporu.

Už od mala ho učím, že člověk má právo být občas naštvaný, smutný a zraněný a není nutné to skrývat. Asi před půl rokem za mnou přišel s dotazem, co znamená slovo zbabělec. Podivila jsem se, že dvouapůlleté dítě řeší takovéto slovo. Myslel si, že je to člověk, který se bojí. Tak jsem mu po chvíli rozmýšlení řekla: „Máme právo, bát se a mít z něčeho strach! To není zbabělé, je to lidské, zbabělec je pouze ten, kdo má strach a nechce ho přiznat!“

Tak recept na utišení dětského pláč jsem Vám nedala, ale třeba ho začnete víc chápat a podporovat;) 

Autor: Denisa Legnerová Jandová | pátek 29.11.2013 21:42 | karma článku: 14,92 | přečteno: 975x
  • Další články autora

Denisa Legnerová Jandová

Vánoční přání

Vánoce je čas rozjímání. Je to čas, kdy dovolíme našemu lepšímu já vylézt z ulity a nemyslíme jen na sebe, ale na lidi kolem nás. Nemusí jít jen o naše příbuzné a přátele.

22.12.2017 v 11:53 | Karma: 11,79 | Přečteno: 357x | Osobní

Denisa Legnerová Jandová

Náš sociální stát

myslíte si, že když budete do systému spravedlivě odvádět pojištění a daně, že se vám stát stejnou měrou odvděčí, až to budete nejvíc potřebovat... jste na velkém omylu, stát se na vás z vysoka...

17.7.2017 v 8:16 | Karma: 33,76 | Přečteno: 1038x | Společnost

Denisa Legnerová Jandová

Na skok ve Varech

52. mezinárodní filmový festival v Karlových Varech se pomalu a jistě chýlí ke svému konci a mezi českými celebritami platí, že kdo nebyl ve Varech, jakoby nebyl! Nejsem celebrita, ale taky jsem si tam alespoň na otočku zajela...

6.7.2017 v 8:42 | Karma: 9,46 | Přečteno: 396x | Kultura

Denisa Legnerová Jandová

Den D

...alespoň tak prožívala většina prvňáčků dnešní den! Právě oni totiž dostali dnes své první vysvědčení! I pro ostatní žáky a studenty je to zřejmě významná událost a možná ještě více pro jejich rodiče.

31.1.2017 v 22:51 | Karma: 8,05 | Přečteno: 281x | Osobní

Denisa Legnerová Jandová

Tak už to má za sebou...

Co čeká ostrov svobody po smrti jejího vůdce je jen ve hvězdách. Jedno je však jisté, se smrtí Fidela Castra už nikdy nebude Kuba, co bývala a to v každém slova smyslu.

2.12.2016 v 22:44 | Karma: 11,81 | Přečteno: 318x | Společnost

Denisa Legnerová Jandová

Matka s vyplazeným jazykem

Vždy jsem byla dochvilný člověk. Raději o pět minut dřív než o minutu déle. Od té doby, co mám děti, mi čas opravdu příliš do karet nehraje. Nezáleží na tom, zda vstávám o hodinu nebo o dvě hodiny dříve, stejně stále nestíhám...

25.10.2016 v 20:37 | Karma: 15,47 | Přečteno: 429x | Osobní

Denisa Legnerová Jandová

Rekonstrukce starého domu – část 2 – Historie domu

O rekonstrukci více než sto let starého domu od A. Chtělo by se mi říci do Z, ale to asi neklapne, protože i více než tři roky od koupě jsme stále v procesu a jak jsme si uvědomili, v procesu, který asi jen tak neskončí...

19.10.2016 v 22:22 | Karma: 14,25 | Přečteno: 475x | Osobní

Denisa Legnerová Jandová

Šmoula Mrzout by řekl: "Nemám rád překvapení!"

Není překvapení jako překvapení. To, které mi uchystala má dobrá kamarádka k letošním narozeninám si asi budu pamatovat ještě hodně dlouho, ačkoli by možná bylo lepší rychle zapomenout.

10.10.2016 v 7:10 | Karma: 13,82 | Přečteno: 462x | Osobní

Denisa Legnerová Jandová

Proč náš kocour o mužství přišel

Už je to tak. Má to chudák za sebou... Co? No přeci kastraci! Manžel to zatím netuší, naštěstí mé blogy moc nečte...

7.10.2016 v 15:05 | Karma: 18,82 | Přečteno: 413x | Osobní

Denisa Legnerová Jandová

Pár tipů, jak být neOBLÍBENÝ

Internet se hemží zaručenými návody a radami, jak být takový a makový. Rozhodla jsem se přispět i já svou trochou do mlýna a připravila jsem si pro vás pár tipů, jak se stát neoblíbeným. A řeknu vám, v tom jsem fakt dobrá!

5.10.2016 v 20:16 | Karma: 21,68 | Přečteno: 1039x | Osobní

Denisa Legnerová Jandová

Rekonstrukce starého domu – část 1 – Rozhodnutí

O rekonstrukci více než sto let starého domu od A. Chtělo by se mi říci do Z, ale to asi neklapne, protože i více než tři roky od koupě jsme stále v procesu a jak jsme si uvědomili, v procesu, který asi jen tak neskončí...

4.10.2016 v 16:48 | Karma: 17,80 | Přečteno: 879x | Osobní

Denisa Legnerová Jandová

Když zbyde pár zažloutlých fotografií...

...pár sto let starých zažloutlých fotografií z první světové války v Albánii a Bosně a Hercegovině, kde bojoval manžela pradědeček...

7.9.2016 v 21:15 | Karma: 23,36 | Přečteno: 479x | Diskuse| Fotoblogy

Denisa Legnerová Jandová

Co mě v poslední době rozpálilo doběla

Pomáhat a chránit, zni heslo jedné naší instituce. Prodej tvrdých drog by se možná mohl považovat za určitý druh pomoci, že?!

4.9.2016 v 19:04 | Karma: 25,55 | Přečteno: 1202x | Společnost

Denisa Legnerová Jandová

Jeden hot a druhý čehý aneb protiklady se prý přitahují

Hodiny fyziky sice nepatřily na škole k mým oblíbeným předmětům, ale mám pocit, že něco podobného tam zaznělo a tak na tom asi opravdu něco bude. Dle astrologie jsem panna, určité charakteristiky tohoto znamení na mne stoprocentně

13.4.2016 v 14:46 | Karma: 14,54 | Přečteno: 490x | Ona

Denisa Legnerová Jandová

Spánek a uspávání malých dětí

Na toto téma byla určitě napsána řada článků a je stále hodně rodičů, kteří hledají zaručený recept, jak si s tímto poradit. Po necelých šesti letech role matky dnes již dvou dětí, jsem došla zatím k jedinému závěru –

11.4.2016 v 9:02 | Karma: 15,65 | Přečteno: 569x | Ona

Denisa Legnerová Jandová

(Ne)obyčejné příběhy obyčejných lidí - Nelehký život dvojčat

Na základku se mnou do třídy chodila dvoje dvojčata, 2 kluci a 2 holky. Bráchové byli dvojvaječní a nebyli si příliš podobní – jeden měl tmavé oči a tmavé rovné vlasy, druhý byl plavý modroočko s loknami.

11.4.2016 v 5:53 | Karma: 9,57 | Přečteno: 440x | Osobní

Denisa Legnerová Jandová

Měl to být takový normální „pohodový“ den

Den po oslavě synových třetích narozenin jsem si naordinovala pohodový den. Přeci jen měsíc před třetím porodem jsem už unavenější z jakékoli aktivity.

25.3.2016 v 15:36 | Karma: 16,54 | Přečteno: 710x | Osobní

Denisa Legnerová Jandová

Jak přežít zimu ve zdraví a s úsměvem

Podíváme-li se z okna, tak to tak sice úplně nevypadá, ale astronomicky je zima v plném proudu. Ne, že bych zimu vyloženě neměla ráda. Ba naopak!

14.1.2016 v 11:14 | Karma: 8,70 | Přečteno: 238x | Ona

Denisa Legnerová Jandová

Otevřený dopis LIDLu

Sbírali jste též razítka za nákupy s tím, že dostanete jako poděkování vánoční dárek a nakonec Vám řekli - nože došly. Aneb jak z nás někteří prodejci dělají blbce...

18.12.2015 v 17:32 | Karma: 21,24 | Přečteno: 1000x | Diskuse| Ostatní

Denisa Legnerová Jandová

(Ne)obyčejné lidské příběhy - Vejminkáři

Staříčci Vávrovi se rozhodli na sklonku svého života odkázat svůj domek v Českém ráji (roubenou chalupu s vejminkem a celkem velkým pozemkem) svému milovanému vnukovi Pavlovi, kterému bylo tou dobou 18 let.

3.12.2015 v 21:23 | Karma: 17,81 | Přečteno: 906x | Ostatní
  • Počet článků 79
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 906x
...normálně nenormální ženská...

Seznam rubrik